Saturday, March 16, 2013

My Saturday

   Hari yang ditunggu-tunggu..biasala hujung minggu Sabtu dan Ahad..tu pun Pagi pukul 9 till 10 am aku keluar juga...mengajar tuisyen...tapi just for 1 hour..kira okla...alhamdulillah esok sepatutnya ada class tapi cancel...so dapatla spent time dari pagi lagi...weekend memang sangat di tunggu-tunggu coz time ni la dapat spent time dengan my family..espesially my soul "Qalesya" kalau tidak  week day Qalesya akan tinggal dengan Mak Tok...heheh Mak Tok tu mak aku lah..yang berbesar hati sudi untuk jaga Qalesya sementara aku bekerja..Terima Kasih Mak....tak terbalas jasamu..  

  Harini tak de buat ape-ape just mengemas rumah...bergolek2 dengan Qalesya..hahah...dah pandai dia sekarang sentiasa nak di peluk je...dan di kesempatan cuti ni juga akau gunakan untuk memperelokkan kembali blog akuni..yang sekian lama dah bersawang2....kasi cat semula...baru cun...renovate balikla...bukan rumahje nak renovate ye..tapi blog pun sama...hahaha...


    Tengah harini aku sempat masak 2 jenis menu..so  ingat nak share dengan blogger2 semua...ni masakan yang simple sesuai untuk ibu-ibu yang ada anak kecik macam aku ni...

                                                      apa masakannya???

              ...............Masak Lomak Cili Api & Sayur Taugeh...............

                                                              simplekan????


Masak Lemak cili apini aku masak simple je...

Bahan-bahannya :

BAHAN A
Bawang Merah
Bawah Putih
Cili Api

BAHAN B
Serbuk Kunyit
Serai
Daun Kunyit 
Santan
Asam keping
Ikan / Ayam / Daging

Tomato / Ubi Kentang

Cara Penyediaannya

1. Kisarkan semua bahan A, actually lagi sedap kalau tumbuk, tapi di sebabkan aku nak cepat aku blend je semua sekali.. 

2. Masukkan kedalam periuk, kemudian masukkan santan, daun kunyit yang telah di carik-carikkan, serai,dan asam keping.

3. Dah mendidih masukkan ikan / ayam / daging..ikut koranglah ye...

4. Lastly, baru masukkan tomato...


Inila...hasilnya...

Opss sebelum aku terlupa masak lemak cili api ni kita kena selalu kacau..supaya lemaknya tak terapung...baru jadi cantik...

                      .......................... Selamat Mencuba ......................

3 comments:

Ezna Khalili said...

manisnya blog ni ;-)

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

heheh..tq kak...baru2 lg ni..kena renovate lagi ni...:) akk tempah doodle akak kat ner? ke buat sendiri?

Nur said...

Tahniah ya, lama tak dengor cerita Ayong ni. Dah ada anak dah pun. :)