Wednesday, December 3, 2008

Takutnyer....Denggi

Pagi tadi..aku tgk MHI...(MALAYSIA HARI INI)...rancgn ni memg pebret aku heheheh dikala waktu cuti..aku suka tgk program tv ni bknye ape..melalui nila aku dpt info2 baru yang selama ni aku x tau..sebab akuni jenis yg x berapa suka sgt bc surat khabar...tgk gmbarje...heheheh..time aku tgk td aku tertarik dengan satu wawancara bersama DR pakar nama dia aku lupa la...dia menyetuh ttg penyakit CHIKUKUNYA...pernah dengar x?....actually ramai yg tak tau ttg pnyakitni..ermm.walacmna sekalipun..jagn risau CHIKUKUNYA ni x sebahaya Demam denggi..penyakitni dia hanya menyebabkan lenguh2 sendi..simpton dia same je mcm demam denggi..hmm sebeut pasal demam denggi memg aku x dapt lupakan sampai bl2..
RAMADHAN yg lepas aku diuji dengn demam denggini..aku pn x jangka yg aku akan demam pd esok nya..sebb wktu 17hb Sept tu besday aku..aku waktu tu shat sgt..aku siap blh pg bazar Ramadhan jaln kaki...ramai2 ngn kawan serumah untk beli juadah berbuke..wktu berbuke tu pn elok lg...mkn memg berselera.puasala katakn...siap tarawih sumer la..aku bgun esok paginya untuk solat subuh dan bersiap untk pg skolah..ngajarla kan..aku mula rs x sedap badan aku rs pening2...tp aku buat x tau jela..pegi skolah mcm biasa..bl smpai kat skolah..masuk je dlm office gurutu..terus x larat.tp aku still masuk class just tgk bdk2 cz x larat sgt..then sampi pkul 4.30...aku ajak k.kila pg klinik cz x thn sgt..alhdllh k.liz bwak kete time tu..so aku ngn k.kila pn pg la...sampai kt klinik jmp Doc...Doc tu terkejut tgk suhu bdn aku bl dia check...39...pans sgt..dia terkejut jgk tgk aku x pengsan..so dia advise kat aku supaya aku buka puasa..cz takut kejang..atau kena kancg gigi..so nak tak nak aku pn buka puasa then mkn ubt yg dia bg..wktu tu dia memg suspect aku denggi..2,3 hari jgk aku mkn ubt tp x kebah2 jgk..aku mula rs x sedap hati..lgsung x berpluh..ari ahad cu aku dtg ambk dia surh reht kt umah diala...aku pn pgla..heheh.tp aku terima ksaih sgt wktu aku stay kt umah guru tu k.kila especially ngn bdk umah jg aku.masakkan bubur..mcm2la..time kasih kak..jasamu x ku lupa..aku stay kt umah cu 2 hr then cu hntr blik rumah guru smula..mlam tu aku x leh tidur..cz tapak kaki mula rs gatal2rs menyucuk-nyucuk..miang..mlm tu memg aku x tidur sampai pg.x blh nk tidur..sekali aku tgk tagn aku YA ALLAH...biji2 merah penuh tgn, kaki.memg aku takut sgt.pg tu aku teus pg klink semula jmpa Doc..ambk darh.2 kali aku kn cucuk cz urat x nmpak..Doc tu ckp result dia kan dpt dlm pkul 12..aku pg smula umah cu naik bas sendiri..cz x de sape nk ambik..wktu kt umah cu dlm pkul 11 lbh Doc call...aku terkejut sgt doc tu ckp "awak +ve denggi" wawawa takutnyer...aku pnya platlt drah 150...so Dr bg aku plhan nk stay kt umah untk hr ni or masuk wad..so aku call mak tnya pndapat so mak ckp masuk wad...MASUK WAD???huhuhu so nak tak nak aku call Doc smula masuk wad then dia sruh aku choose which hosptal...heheh kalo nk choose untk hotel ke best gak..so aku choose kajg..lgpn dkt dgn tam aku dkt sn..lgpun aku dh biasakan ngn kawasan kajang...lg 1 hehheh ad "dia" . sedih jgk cz x de sape plak nk pg hntar aku g hspital...huhu merata aku call p.cik ngn m.cik sumer keje..cz waktu tu memg aku dh x larat..Doc tu advise kt aku jgn buat keje ape2 yg aku nmpak merah kt tgn tu sebnrnya salur drh yg kecik2 tu pecah..thats why la jd camtu..takutkan...tp Allhamdulillah tetiba dia call aku..so aku mntk tlg la hntrkan aku ke hsptal..alhmdulillah p.su palk sudi pnjamkan kn kereta dia..smpi kt hspital aku kn masuk air 1 btol..ambik darh lg..alhdulillah aku x ken thn wad..tp esok nye aku kn pg klinik lg ambik drh..seksa btul..tp alhamdulillh..akhirnya aku sembuh jgk..cz mak,Doc,m.cik2 aku sume advise minum100 plus..dh brbtol2 aku mnum...heheheh.

No comments: