Tuesday, October 5, 2010

MARIA & 1 litre of tears

alhamdulillah ..dh bertukar wajah dh blogni macam dalam perancangan...akhir2ni x bnyak keje yang aku buat...dan alhamdulillah jgk broadni aku dh tukar yg baru...semua baru..hehehe yela dah nak masuk taun baru kan..diam x diam..macm2 benda yg berlaku,macam2 bnda yg aku x pernah mengalami dan terfikir ..terjadi..huhu..ada suka..dan ada duka..dan yang pastinya ia semua kenangn yang sentiasa terpahat dalam hati aku...seperti yg aku telah katakan..dalam FB "perkara yg lepas x perlu di kenang2kan...terus maju ke hadapan...walaupun kita tak tau apa yang menanti kita di hadapan..dan..walaupun perkara yg lepas itu perkara yg susah untuk kita lupakan.....~la~la~la"...memg agak susah untuk aku lupakan perkara yang lepas...tapi aku harus lupakan...


MARIA

Sekarang ni jadual aku dh tak terlalu pack..tak macam waktu ramadhan dan sebelum Ramadhan memg pack..sampai x tidur malam siapkan keje..sekarangni mcm free..tp boring la..hurmm sekarang aku tgh membaca Sebuah novel yang bertajuk MARIA..memang best novel ni..ia bukan sebuah novel yang berunsurkan cinta sesama manusia semata-mata..tetapi novel ini penuh dengan unsur Cinta terhadap AGAMA (Islam) dan Negara..novel maria ini juga based on true story yg berlaku semasa pemerintahan ataturk di Turki..sewaktu pergelutan antara agama Ateis...bagi sy agama yang hanya diciptakan berdasarkan logik akal manusia..yang semata-mata mahu menakhluki dunia, mahu menjadi Tuhan di dunia...ini kerana mereka2 ini melakukan sesuatu berdasarkan logik akal...dan kadangkala x masuk akal..menyuruh perempuan2 berbogel dan memberi ganjaran pada setiap perbuatan...hurmm adakah itu masuk akal?ini hanya pendapat saya..saya tidak sama sekali menyuruh anda mengikut pendapat saya..dan ini adalah apa yg saya lihat semasa pembacaan saya..

Melalui buku ini juga saya dapat belajar tentang perbezaan dua agama..iaitu ISLAM dan KRISTIEN..bnyak persoalan2 yang terjawab..berdasarkan dalil akli dan nakli..mgkin jawapan yg diberikan itu sesuai untuk mereka yang bukan beragama Islam untuk memahami agama Islam..Contohnya seorang paderi ini menyuruh Maria bertanyakan mengapakan didalam Islam Rasululullah menyuruh semua umat .....

to be continue..

No comments: