Tuesday, October 26, 2010

makanan untuk asthmatic person...

Alhamdulillah keadaan kesihatan aku makin baik.syukur sgt..tp bnyak jgk yg aku belajar dapd pnyakit ni..yela mana taknya setelah aku buat beberapa research menegenai asthma ni..aku pun dh tau ape bnda yg aku blh mkn ngn tak blh makn..pasni aku kena makan cara hidup sihat la...dan mungkin ianya membantu jugak untuk pesakit2 asthma yg lain kat sini aku ade sertakan apa yg boleh di makna ngn yg x blh mkn..

-kismis merah..ni bagus untuk kurangkan lendir atau kahak..makan 21 biji setiapa hari..Lagipun kismis ni baik untuk kesihatan jantung dan Nabi sendiri pun ade mengatakan yang amalan pemakanan kismis ni dapat mencegah segala penyakit..

- Jagn makan, maknan yang oily...

- Jangan makan makanan yang berunsurkan tepung..terutamanya roi putih..,kobis,kobis bunga..cz kobis ni angin..

- gula pasir pun x brapa elok..

- buah oren..cz ada sejenis asid dlm buah tu yang membolehkan kita di serang asthma...

hmm macm2 kan..untuk pesakit asthma ni digalakkan makan sup ayam..taruk halia..bagi kelua angin..

So nak tak nak aku kn la ikut rules ni...bkn senang nk mengadap penyakit ni...sakit sgt..malam pun x tentu tido...org lain tido kt jaga..so oleh kerana itu aku snggup la berpantang...lagipun memg baik untuk kesihatan kan..

sekarang ni pagi2 lagi aku dah masak untuk bawak bekal ke sekolah..huhuhu cz maknan aku kan len skit...sebelum ni x dela nak masak bawak bekal ni...senang cakap skrg ni lg rajin masak la..untuk petang ni aku masak sup ikan merah..huhuhu..mcm best sedap gak la..tp bagi aku..healthy food is not delicious food..for me la.maksud aku makan tu cepat boring...tp alhamdulillah..bdn mkin ringan...harap2 berat badan pun blh turun...ade hikmahnya Allah bagi aku sakit ni..:)nak suruh aku kurus kot...



-

1 comment:

Laoshi said...

Salam. Ya,you're right. Maybe your asthma attack is a blessing in disguise - to learn how to cook!! Haha... No doubt your cooking is now bland in terms of looks and taste, but InsyaAllah you will improve over a period of time. Don't worry, you have a bunch of free guinea pigs to taste your food. You know who they are!! Anyway, nothing can beat home-cooked food, especially you make them with love and passion and for your loved ones (bukan saja your Mr. Right even your friends).

Whatever it is, don't be so panaroid over what can eat, what cannot eat, pantang this, pantang that. You will end up with no food to eat. Eat everything in moderation.

Have a wonderful Wednesday! Cheers!