Wednesday, March 31, 2010

cemburu..aduh..sakitnya...

seperti yang dijanjikan dalam Fb aku nak posting tajuk cemburu..huhuhu..nampak cam jiwang tapi..jiwang la kot..terpulang kepada persepsi masing..apa itu cemburu? cemburu melihat kejayaan orang lain,cemburu melihat kebahagiaan orang lain,cemburu tgok orang cantik, cemburu bl pasangan kt rapat dgn orang lain..huhuhu actually cemburu ni ade bermacam-macam jenis....



dan cemburu juga ade yang membawa kepada kebaikan dan keburukan...malah keruntuhan..tu yang paling teruk dan dasyat..tapi betul ke cemburu itu tanda Sayang? kalau tak cemburu x sayang ker?...haaa..fikir2...kadang kala cemburu ni selalu dikaitkan dengn perempuan..sebab ape hati perempuan ni lembut ..midah sgt tersentuh..walau pun degil...tp perasaan tu tetap ade..lelaki pun ade perasaan tu tapi selalu menafikannya sebab apa? sebab ade perasaan EGO yang menebal dalam diri..btul x?itu hanya pandangan aku..kita ni manusia biasa...Allah sentiasa memberikan kita anugerah pelbagai perasaan...itu hakikatnya...



Cuma yela kalau aku..aku x suka bl perasaan cemburu itu hadir dal diri aku..ya..aku seorang yg boleh dikatakan cepat cemburu la jgk huhuhu....(pecah rahsia) tp masih boleh dikawal...yeke? terpulang kpd yang menilai..ini aku bercakap apa yang aku rasa. Kenapa aku x suka bila perasaan ni hadir..yang pertama...


  1. bl aku rasa cemburu..my life akan rasa x tenang..

  2. Fikiran selalu negative terhadap orang yg kt cemburu

  3. blh terjadinya pergaduhan..

  4. menyukarkan juga life pihak yang kt cemburu tu..btul x?

tapi yela..perasaan ni x blh tidak..pasti akan hadir..walu aku lari..dan lari ia tetap hadir dan aku perlu melaluinya...cuma terpulang kepada diri aku untuk mengawal perasaan ni..biasanya perasaan ni akn lahir atau wujud pada orang yang kita sayang...x kira la mak ayah, suami,adik beradik, teman istimewa...


aku ingt lagi waktu aku kecik2 dl..aku suka cemburu dengan mak..aku x suka kalo blik kampung mak pergi kedai bawak orang lain x bawak aku...aku x suka kalo mak main badminton dengn orang lain x nak main ngn aku walaupun waktu tu aku pukul shuttle pun x pandai...heheheh...pernah satu haritu mak pergi kedai..x bwak aku sekali..bwk m.cik aku..yang waktu tu umur dia lebih kurang aku jgk cm tua beberapa thun x silap aku aku darjah 2 dia drjah 4..camtula..waktu mak pg kedai tu aku kt umah tulis..bnyak2 kat dalm kertas note pad .."Mak x syg k.yong" pastu aku sangkutkan semua kertas2 yang aku tulis tu kat pagar umah atok..biar dari jauh mak blh baca...huhuhu..klakar kan..teruk btul perangai...

Tips mengawal pasangan yang cemburu

  1. terima hakikat yg sebenarnya dia tidak mahu mnyakiti hati kamu..mgkin sifat semula jadi...seseorang..
  2. cuba sedaya upaya untuk membina keyakinan diri sendiri..puji dia jika perlu..zahirkan rasa cinta..terhadap dia..walaupun dengn perkara2 yang simple..
  3. berbincang dengn pasangan tentng apa punca cemburu itu..terjadi..

Atasi sifat cemburu (sesuai untuk aku jgk)

  1. Hormati pasanagn kamu lelaki/perempuan). Dia juga ada hak untuk menilai kecantikan wanita/lelaki lain..(btulkan?)
  2. Bagi diri sendiri masa..Think +ve..tenang2..jgn main sembur je...
  3. Tuliskan apa perasaan kamu bila kamu cemburu..marah,menangis,geram..adakah kamu ingin meneruskan cara hidup kamu dengn terus memndam perasaan ini...jawapannya tidak..(so bersedia untuk berubah walaupun ianya sukar)
  4. Bagaimanakah cemburu kamu boleh meledak..fikirkan..adilkah kepada dia..jika dengn memberi senyuman kepada orang lain itu yg membuatkan kamu cemburu..huhuh..(agak sukar tapi perlu control keadaan)
  5. Bina keyakinan diri..luaskan persahabatan..

semoga bermanfaat kepada semua...tips ni aku ambil skit dari tuan empunya blog(www.cintadearhaniey.wordpress.com).. tapi aku dah olah skit2..huhuhu



No comments: