Friday, March 13, 2009

tanggungjawab..

hmm bila sebut pasal tangung jawab..terasa berat nye bahu ni..tp itulah lumrah kt sebagai eorang hamba..apabila lahirnya anak adam dimuka bumi ALLAH yg sangat indah dan mencabar ini maka pasti adanya tanggungjawab...sebenarnya tanggung jawab ini terbahagi kepada bnyak aspek..kdng2 setip bnda yng kt buat itu adalah tanggung jawab..

apa yang pasti jika kt melakukan sesuatu perkara kt perlu bertanggung jawab. "bab kata org sekarang pandai buat, pandai la tangungkan" cntohnya kalo dah curi hati seseorang pandai2la bertangungg jwab kan..hehehhe..sebenarnya sgt pntg sikap bertanggung jawab..cuba bayangkan ye..ni sy bg contoh soal hati dan perasaan..apa akan jadi kepada seorang wanita yang bergelar isteri jika seorang suami tidak bertangung jawab keatasnya..sedihkan..bnyak perkara yang perlu dilakukan sendirian..walaupun seoarng wanita itu jugak mempunyai tangung jawabnya sendiri..atau sepasang kekasih..apa yang terjadi jika..kekasih hati nya meninggalkan ia begitu sahaja..sedih kan..kalo sebut pasal tangung jawabni..memg bnyakkan..terutamanya kaum lelaki terlalu besar tangunggjawab yang harus dipikul..jadilah lelaki sejati yang boleh menyempurnakn setiap tangungjawab..yang di berikan,even sekecil-kecil tangungjawab..walau bagaimanapun ia perlu berlandaskan syarak.. jgn jadi seorang yg suka lepas tangan..apa akan anda rasa bl suatu hari nnt anda pula yg berada dalam kesusahan disebabkan sesorang tak bertangungg jawab..sedih kan??

...itu sangat2la.penting..dan apabila kt di amanah kan untuk melakukan atau menguruskan sesuatu itu adalah tangung jawab..tangungjawab kt dengan ALLAH..sebagai khalifah..tangungg jawab sebagai seorang anak kepada ibu bapanya..kepada suami, kepada anak2...dan jika diberi tanggung jawab laksanakan lah ia .sebaik-baiknya...Allah telah kurniakan kt pelbagai kelebihan

“Tidaklah aku utuskan kamu melainkan sebagai rahmat untuk seluruh alam-alam” (Al-Quran)

“Manusia bagaikan bahan galian, seperti galian emas dan perak. Mereka yang terpilih semasa jahiliah, terpilih juga semasa Islam sekiranya mereka itu memahami Islam” (Riwayat al-bukhari dan Muslim).

harini aku nak blik kg..huhu..bik kg lg erk..poket pun dh kering..tggal habuk je..tp disebabkan tangungg jawab seorang anak aku blik la jugak..lagipun mak dh bising..suruh jaga my cousin yg kecik tu..x de sape nk jg....semalam call mak pn kn marah ngn mak..besar2 pn kn marah lg tau..(terima jela) hahahah.. mak suruh aku balik semalam lagi..tp harini aku nk pg tgok pameran kerjaya & pendidikan kat pwtc..mn tau ada peluang keje lebih baik..kalini aku cuti seminggu ..yela cuti sekolahkan..

6 comments:

anumz sarah said...

Salam ayong,
Bila bace tajuk je,anum dh peluh2. Huhu... Memang mencabar utk memenuhi tanggungjawab.^^

orangbukit said...

Seronoknya balik kpg, seminggu pulak tu..jeles..jeles..

Anonymous said...

lelaki mmg mcm tu,
sedih :(

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

tq semua..maaf lambt bl coment..heheh

to anumz>memg pun anum..bearkan tangungjawab kt..ebenarnya x kira laki atau perempuan..sama je hamba ALLAH ni..

to org bukit >..heheh..memg best

to anonymous> salam ziarah..ye..x semua lelaki macamtu...ada yang baik dan x semua perempuan juga bertangunggjawab..contoh yang buang baby la apela..jd kt x blh menunding sebelah pihak je..kan..kt kn berganding bahu..
wallahualam...

Ibnurashidi said...

Semoga kepulanganmu ke kampung halaman mengugurkan rasa rindu ayah bonda. Itulah sebaiknya. Anak-anak perlu rasa tanggungjawab kepada ibu bapa. Supaya tidak berlaku kacang lupakan kulit.

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

to ibnu?btul tu ibnu..kt ni jgn cepat seperti kacang lupakan kulit..tp sekarg udah sambung keje blik