Tuesday, March 31, 2009

usaha


Usaha..dalam kehidupan di muka bumi Allah ini sifat berusaha mesti ada didalam setiap diri. Tidak kira sama ada orang kaya, miskin, tua, muda, cantik, hodoh..dan bermacam lagi. Yang penting hidup ini HARUS berusaha untuk mendapatkan yang terbaik..bukan kah usaha itu tangga kepada Kejayaan ?? walaubagaimana pun sifat berusaha ini bukan senang untuk dipupuk didalam diri..memerlukan motivasi yang kuat..seperti cerita arnab dan kura2..

semua orang akan merasa mustahilkan untuk kura-kura memenangi pertandingan lumba lari diantara arnab dan kura-kura?? tetapi sifat kura-kura yang sentiasa berusaha untuk berjaya dan maju kehadapan..ia berusaha bersungguh-sungguh untuk sampai ke garisan penamat..
akhirnya.....
"Kura-kura MENANG"...

JADI..aku mengingatkat diri yang sentiasa alpa ini untuk sentiasa berusaha dan terus berusaha untuk mencapai kejayaan..dunia dan akhirat..tanpa menegnal lelah..hmm kadang2 diri ki kita ini harus di beri makanan motivasi..bukan sahaja makanan cam nasi, roti, dan sebagainya...
selain itu setiap diri manusia ini harus diberi makanan rohani..iaitu Zikir pagi dan petang..barulah ia tidak kelaparan..Zikr yang mudah di baca pagi dan petang antaranya..zikir yang terkandung di dalam Al-mathurat..hari tu waktu sahabatku Solehah..pulang ke tanah air.dia telah menghadiahkan aku 1 Al-mathurat Sughra ..tq ya Solehah..cam tau2 je kt dh lama x berzikir panjang....terima kasih sgt..sebelumni..memg aku amalkan baca Al-Mathurat tp bl dah pindah kolej ke keje ..semua bnda2..buku2..tggal umah m.cik...huuhu

rak buku idaman + timbunan buku yang berlambak..mesti..x kuar2 rumah dah..heheh

sekarangni aku tgh mengumpul semula dan menambah semula..buku2 aku..heheh..dapat gaji baruni aku dah beli 1 rak buku baru..hehhehe..pasni blh susun koleksi buku2..terkini..wat cam library..USAHA jgkkan?..

4 comments:

Unknown said...

usaha tangga kejayaan...yg pntg amalkan..wallaweh!!

Leenoh said...

Salam.
Suatu usaha yang baik dan bermanfaat.

anumz sarah said...

Rak buku yg macho!! Haha...sy sdg mengumpul buku shj,rak belum dpt decide yg mcmana lagi.=)

p/s: Suka lagu nasyid ini. Tajuk apa ya? Semoga interview berjalan lancar dan berjaya. Amin.=)

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

to mr yus > tq ya..

to leenoh > tq jg ya..

to anumz.> hehehe..nnt blh sharing2 buku ye anumz..nasid ni tajuknye x brapa ingat..rs2 sahabat kot