Wednesday, February 11, 2009

Kata Perintah


"Kata perintah" td tajuk ni la aku ajar kat student2 kecik aku bdk thun3...untuk subjek tatabahasa...mula nye macam biasaje aku terang kan tentang maksud kata perintah..

aku :
ok hr ni kt blajar tntg Kata perintah. Kata perintah ni digunakan untuk sesuatu perintah,
silaan, larangan dan permintaan.

student2ku : Ooo...

aku :
kata perintah ni untuk senang awak paham macamnila kita akan menggunakan kata perintah ini untuk kita mengarahkan sesuatu menggunakan ayat yg sopan. Kata yg sopan.
contoh nya tolong ambilkan sy buku itu. Tolong adalah kata perintah. Awak faham x?

student2ku : Paham.... tiba-tiba...ni part yang paling klakar aku rasa nk ketawa sgt. x baik btul akuni..

ummu : ustazah... "Permintaan Terakhir" tu ape?...(hehehe aku memg bantai gelak gyler..)

aku :
permintaan terakhir tu permintaan org yg nk pg jauh ummu. Contohnya dia nk blik ke kg x
nk dtg2 dh bandarni..paham..


moral drpd citer ni aku rasa anak2 murid ku ni semuanya terpengaruh ngn drama TV...bnyak sgt la tu tgok drama TV..sampai terbawak2 ayat tu pegi skolh..tp aku x kisah..x salah bertanyakan..sebb bdk2 ni adalah dlm proses untk mengetahui atau blajar sesuatu..

4 comments:

Ummu Solehah Muhammad said...

lawaaaaaaaaaaaaaaaaaakkk!! hahaaa..

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

heheh memg lawak..nama budaktu ummu ulfah nasib baik bukan ummu solehah...heeh

anumz sarah said...

Betul2 menggelikan hati.^^ Kanak2 mmg mcm tu...mcm2 ada....hahaha...

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

to anumz> hehhe...memg lawak..kalo anum ad kt tmpt kt pn mesti lawak